Relaxace v těhotenství - Sport a těhotenství I

Pravidelná sportovní aktivita je součástí Vašeho života. Zjistila jste, že jste těhotná - co teď ?

Odpověď není zcela jednoznačná. Zatímco jedna skupina žen období těhotenství popisuje jako jeden z nejpohodovějších momentů jejího života, pro jiné je vzpomínka na těhotenství takřka noční můrou. Zda pokračovat ve sportovní aktivitě se tedy odvíjí i od toho, jak těhotenství vnímá žena sama a jak se cítí. Ze zdravotního hlediska lze při normálně probíhajícím těhotenství sportovní aktivity jen doporučit a není třeba nahlížet na těhotenství jako na nemoc.

 

S ohledem na sport v těhotenství byla provedena celá řada studií a výsledky vesměs prokázaly pozitivní vlivy - zejména co se týče zkrácení druhé doby porodní, porodního poranění a poporodního zotavení. V rámci schopnosti otěhotnět mohou vyvstat problémy zejména u profesionálních sportovkyň s nízkým množstvím tělesného tuku, kde dochází často k problémům s ovulací (uvolnění vajíčka z vaječníku).

 

Začínat se sportovními aktivitami vyšší náročnosti až v těhotenství není příliš doporučeno, žena by měla do svého denního/týdenního programu pravidelnou sportovní aktivitu zařadit již před těhotenstvím, aby otěhotněla právě v nejlepší zdravotní formě. Lze ale doporučit méně náročné aktivity typu jóga. Poslední 3 měsíce těhotenství a sportovní aktivita jsou značně individuální, obvykle stačí spíše jen lehká sportovní aktivita typu procházek nebo protažení.

Po porodu lze začít sportovat po šestinedělí.

 

Některé specifické druhy sportů :

Potápění - potápění do větších hloubek nelze v těhotenství doporučit, byl pozorován vyšší výskyt vrozených vývojových vad.

 

Plavání - je v těhotenství považováno za bezpečné, spíše však ale v krytých bazénech, venkovní vodní plochy a bazény nemohou zaručit stabilní teplotu.

 

Zimní aktivity - pokračování v zimních aktivitách záleží jednak na kondici těhotné ženy a s pokročilým těhotenstvím také na schopnosti udržet dostatečně rovnováhu. Pokračovat v běhu na lyžích lze samozřejmě déle než například ve sjezdovém lyžování. V obou případech je ale nutno uvážit riziko pádu a zranění.

 

Jogging - v joggingu lze pokračovat i v těhotenství. Opět s uvážením rizika zranění. Další otázkou, která zde vyvstává je také možnost zvýšení tělesné teploty zejména při běhu za vysokých teplot a vlhkosti, která by mohla poškodit plod zejména v prvních 8 týdnech těhotenství.

 

Kontaktní sporty - nelze doporučit.

 

 

autor: administrator přečteno: 7205x vloženo: 2009-04-18

Vyhledávání

Sdílení

Poradna

Na Vaše dotazy odpovídá MUDr. Adéla Hradilová.

>> těhotenství >> porod >> šestinedělí >> gynekologické problémy

Facebook

Partnerské weby