Relaxace v těhotenství - Sport a těhotenství II

Navazujeme na článek Sport a těhotenství I.


 

Dle dostupných poznatků může zdravá těhotná žena provozovat středně intenzivní sportovní aktivity v těhotenství aniž by to nějak poškodilo její dítě. Problémem je pouze to, že není známa maximální intenzita cvičení, kdy již k poškození plodu dochází. Před začátkem sportování v těhotenství je třeba stanovit, že neexistují žádné důvody, které by tomu bránily. Ženy, které sportovaly již před těhotenstvím musí brát v úvahu, že pravděpodobně nedosáhnou stejného stupně intenzity cvičení jako před těhotenstvím. Je nutno řídit se třemi základními radami, a to: předejít vyčerpání, přehřátí a nedostatku tekutin.

 

Sport v průběhu těhotenství

Pro ženy, které před těhotenstvím nesportovaly vůbec a chtějí začít, jsou nejlepší aktivity s nízkým stupněm zatížení. Pro tyto ženy je nejlepším okamžikem druhý trimestr - čili období od 13. do 29. týdne. V prvním trimestru je vyšší riziko negativního vlivu vysoké tělesné teploty na plod a přehřátí u netrénovaných žen může vzniknout snadněji. Trénované ženy mohou sportovat i v prvním trimestru s nižší intenzitou - tu je možno opět zvýšit v druhém trimestru. Sportování ve třetím trimestru se řídí zejména osobními pocity ženy.

 

Typ sportovní aktivity

Ať je již typ sportovní aktivity jakýkoliv, je vhodné se vyhnout nadměrné vlhkosti, teplotě, nedostatku kyslíku. Je nutné se vyhnout potápění, vysokohorské turistice. Také nejsou vhodné aktivity, kde je vysoké riziko poranění. Stejně tak - zejména po 20. týdnu těhotenství - nejsou vhodné cviky a aktivity, kde by žena měla ležet delší dobu na zádech. Nejideálnější je pravděpodobně jízda na kole, chůze, aerobik s nízkou intenzitou, jóga, plavání a cvičení se zátěží s vynecháním cviků, kde je potřeba zadržet dech.

 

Intenzita cvičení

Zjistit intenzitu cvičení u těhotné ženy je obtížnější než u netěhotné. Za normálních okolností lze intenzitu zjistit měřením tepové frekvence, v těhotenství je však tepová frekvence zvýšena i v klidu. Někteří odborníci doporučují měřit intenzitu prostým testem - pokud je těhotná žena při sportovní aktivitě mluvit, není intenzita nadměrná. Jiní odborníci doporučují hranici 140 tepů/min u dříve nesportujících žen, u trénovaných žen 155 tepů/min. Vhodné je cvičit 3-5x týdně po dobu 20 - 40 minut.

 

Varovné příznaky

Pokud se kdykoliv během cvičení a po něm vyskytne náhle vzniklá intenzivní únava, bolest, krvácení, výtok z rodidel (plodová voda?), pocit na omdlení, dušnost, bušení srdce, obtížná chůze, snížení pohybů plodu je třeba ihned navštívit lékaře.

 

U kterých žen je sport v těhotenství zakázán ?

Při hrozícím předčasném porodu a nedostatečném uzávěru děložního čípku, 2 a více předčasné porody nebo potraty v minulých těhotenstvích, vcestné lůžko a krvácení v současném těhotenství, trojčetné a vícečetné těhotenství, preeklampsie a vysoký krevní tlak, závažná srdeční vada, nízká hmotnost plodu (IUGR).

 

U kterých žen není sport příliš vhodný a je třeba doporučení pečlivě zvážit ?

Předčasný porod, preeklampsie a vysoký krevní tlak v minulém těhotenství, nedostatek železa, nízká tělesná kondice, dvojčetné těhotenství (po 24. týdnu), poloha koncem pánevním ve třetím trimestru, lehčí srdeční vada, obezita a cukrovka II typu před těhotenstvím.

 

autor: administrator přečteno: 16649x vloženo: 2009-04-24

Vyhledávání

Sdílení

Poradna

Na Vaše dotazy odpovídá MUDr. Adéla Hradilová.

>> těhotenství >> porod >> šestinedělí >> gynekologické problémy

Facebook

Partnerské weby